«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در هفتمین جلسه کمیسیون حملونقل اتاق خراسان رضوی به تشریح موضوع تامین واگن صادراتی اشاره و اظهار کرد: در گذشته با کمبود واگن مواجه بودیم؛ در حال حاضر واگن وجود دارد؛ اما متاسفانه شاهد نابهسامانی در این حوزه هستیم. به همین دلیل تصمیم بر تشکیل کمیته سیاستگذاری با کمک فعالان این حوزه برای رفع موانع در این زمینه شد. بر اساس آنچه در 3 جلسه از این کمیته مطرح شد، صادرکننده و تولیدکننده بایستی 10 روز قبل از اقدام به صادرات، درخواست خود را به کمیته سیاستگذاری ریلی منعکس کنند تا کمیته پس از تایید و اهلیت سنجی، درخواست را در سامانه ثبت نماید و سپس، شرکتهای توانمند اعم از شرکتهای ترانزیتی، حقیقی و یا حقوقی، بازرگانی و… که توانایی واردات واگن از ترکمنستان و قرقیزستان را دارند، به این حوزه ورود کنند.
وی افزود: هدف ما این است که 40 الی 45 واگن مورد نیاز صادراتی به صورت روزانه به استان وارد شود. این 45 واگن باید در سطح استان ساماندهی شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان با اشاره به سفر اخیر هیات تجاری خراسان رضوی به ترکمنستان و جلسه با بخش خصوصی این کشور گفت: در آن نشست، 6 شرکت مالک واگن نیز حضور داشتند که بعضا مدعی بودند که مشخص نیست واگن های ارسالی شان، در اختیار کدام شرکت ایرانی است و گاهی واگن هایشان 3 ماه در ایران متوقف است و از این حیث متحمل خسارت شده اند.
وی افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران به حوزه تامین واگن صادراتی ورود پیدا کرده و تعهداتی را به طرف مقابل داده است؛ به طوری که بر ورود و خروج واگن نظارت بیشتری صورت بگیرد تا شاهد توقف نباشیم.
شیردل عنوان کرد: کمیته سیاستگذاری ریلی مستقیما با شرکتهای واردکننده واگن در تعامل است تا از یکسو بهای واردات واگنها مشخص باشد و از سوی دیگر سود شرکتهای وارد کننده نیز معین گردد تا خللی در کار ایجاد نشود. تمامی اطلاعات در خصوص ورود و قیمت واگن و… توسط کمیته سیاستگذاری در سامانه مربوطه درج خواهد شد.