تاریخ درج مطلب:1397/04/09 ساعت:13:34:51 تعداد بازدید: 42

گشتی در نمایشگاه ساخت ایران در مشهد

نمایشگاه «ساخت ایران» بدون بزرگان

دومین نمایشگاه تخصصی تولید ملی و کالای ایرانی« ساخت ایران» عصر پنج شنبه در مشهد آغاز به کارکرد.

بنا بر اعلام مسئولان برگزاری این نمایشگاه قرار است این نمایشگاه عرصه حضور برندهای خارجی نباشد و با خودنمایی تولیدات داخلی به ایرانی ترین نمایشگاه ملزومات تبدیل شود. برای بررسی این موضوع پس از افتتاح به غرفه های متعدد این نمایشگاه در حوزه لوازم خانگی، فرش و ....سری زدیم.
در این نمایشگاه اولین چیزی که توجهمان را جلب می‌کند، این است که از برندهای دهن پر کن خارجی که همیشه به بهانه مونتاژ کارهایشان درایران مهمان نمایشگاه ها بودند، خبری نیست .یکی از بازدیدکننده‌ها در این باره می‌گوید:" سال‌های گذشته بنده از ترس همین برندهای مشهور که قیمت تولیداتشان سر به فلک می‌کشد، خانواده‌ام را به نمایشگاه نمی‌آوردم چون زرق‌وبرق این برند ها باعث می‌شد من کارمند تا سال‌ها زیر بار اقساط چندمیلیونی یخچال‌های ساید بای ساید و تلویزیون‌های الترا و دیگر محصولات این برندها بمانم.بااین حال در کنار این نقطه قوت، حضور نیافتن شرکت های مطرح تولید کننده لوازم خانگی داخلی نقطه ضعفی است که به چشم می آید. با یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه که در حال بازدید از غرفه‌هاست، به‌صورت غیررسمی هم‌صحبت می‌شوم. او در این باره با اشاره به غرفه یکی از تولید کنندگان داخلی می گوید :همین برند... را می‌بینید به این شرط حاضر شد به نمایشگاه بیاید که هیچ بهایی بابت غرفه نپردازد و فضای بسیار باز را در اختیارش بگذاریم.
این مسئول ادامه می‌دهد:" یکی دیگر از برندها هم تا دیروز قول حضور داده بود اما امروز به یک‌باره منصرف شد.اسم چند برند مشهور ایرانی دیگر را می‌آورم و از او می‌پرسم چرا این‌ها حضور پیدا نکرده‌اند که پاسخ می دهد : نمی‌دانم شاید دلسرد هستند اما این بهترین فرصت برای این برندها بود که بتوانند تازه‌ترین محصولات خود را به نمایش بگذارند اما قدر ندانستند و حاضر نشدند به رغم پیگیری‌های مکرر در این نمایشگاه حضور یابند.
گلایه های تولید کنندگان
سراغ مسئول غرفه یکی از تولید کنندگان مشهور ایرانی حاضر در نمایشگاه می‌روم و علت استقبال نکردن تولیدکنندگان مطرح دیگر را در نمایشگاه جویا می‌شوم.او پاسخ می دهد: سال گذشته در این نمایشگاه شرکت کردیم ولی غرفه ما کنار غرفه مواد خوراکی و ترشیجات قرار گرفت. از طرفی باید کلی هزینه کنیم و در نمایشگاه حاضر شویم ولی سطح نمایشگاه ازنظر کیفی پایین است و استقبال چندانی از محصولات نمی‌شود و این به اعتبار برند ما لطمه می‌زند.از کنار غرفه این برند که تقریباً بهترین غرفه نمایشگاه را به خود اختصاص داده است، رد می‌شوم و سراغ غرفه‌های لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباس‌شویی و کولر می روم؛ تولیداتی که اگرچه هنوز ابتدای راه هستند و نیاز به توجه دارند اما ایرانی اند. با یکی از مسئولان غرفه‌ها همکلام می‌شوم و از کیفیت محصولاتشان می‌پرسم .او می گوید: قیمت این یخچال‌ها نصف قیمت برندهای مشهورخارجی است اما ضمانت این محصولات کاملاً واقعی است چون شرکت تولیدکننده آن‌ها ایرانی است و در دسترس قرار دارد .او می‌گوید: ما فقط از مسئولان می‌خواهیم مواد اولیه و کالای اولیه موردنیاز ما را تأمین کنند تا خط تولیدمان نخوابد.شاید آن چه بیشتر از هر چیز دیگری در این نمایشگاه جلوه می‌کند و نظر علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است، حضور کارآفرینان در غرفه‌های متنوع است. غرفه‌هایی که ابتکارات جوانان این مرزوبوم را به نمایش می‌گذارد. با تعدادی از این مبتکران که صحبت می‌کنیم، از استقبال مردم می‌گویند و از فروش خوبشان. یکی از این غرفه داران می‌گوید مردم وقتی می‌بینند این تولیدات ابتکاری و ایرانی است به ما خیلی روحیه می‌دهند. یکی از بازدیدکنندگان نیز می‌گوید: مردم باید به این نمایشگاه بیایند و خلاقیت فرزندان خودشان را ببینند که چگونه و در چه شرایطی این‌همه محصول ابتکاری و کاملاً کاربردی اختراع کرده‌اند.در ادامه بازدید سراغ ایرانی‌ترین و اصیل‌ترین کالای ساخت ایران می‌روم؛ یعنی فرش‌های دستباف. این جا هم خبری از کوچک‌ترین تولید خارجی نیست. در کنار غرفه برندهای معروف فرش دستباف ایرانی، غرفه کوچک تولید کننده ای به چشم می‌خورد که پنج بار در سال‌های مختلف کارآفرین برتر کشور بوده است اما می‌گوید: دولت حمایت چندانی از کارآفرینان نمی‌کند، برای حضور در این نمایشگاه باید مسافت زیادی را طی کنیم و از شهر کوچک سرایان به این جا بیاییم . از طرفی ما نمی‌توانیم مانند دیگر غرفه‌ها هزینه زیادی برای زیبا جلوه دادن تولیداتمان صرف کنیم.
غرفه " تولیدات دهیاری و روستاها" هم محصولات تولیدی کارگاه‌های خانگی از روستاهای مختلف استان را در خود جای داده و با استقبال خوبی روبه روست؛ با این حال جای تولید کنندگان مطرح ایرانی خالی است .
غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن درباره حضور نداشتن برخی برندهای مشهور داخلی در این نمایشگاه نیز گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت دخالت مستقیمی در این‌گونه نمایشگاه‌های تخصصی ندارد اما احتمالاً به این دلیل بوده است که برندها و تولیدکنندگان معتبر از نمایشگاه‌های گذشته گلایه داشتند.
مشکلات ارزی و عدم امکان فروش کالا
هوشنگ نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز با تأکید بر این که نمایشگاه ساخت ایران جای عرضه و فروش کالاهای غیر ایرانی نیست، درباره علت حضور نداشتن برندهای مشهور ایرانی در این نمایشگاه به خراسان رضوی گفت: یکی از موضوعاتی که شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی برای حضور نیافتن در نمایشگاه اعلام کردند، بحث مشکلات ارزی کنونی بوده که باعث شده است این واحدها نتوانند قیمت مشخصی را برای کالاهای خود در نمایشگاه مشخص کنند.وی بابیان این که در این نمایشگاه از کلیه برندهای داخلی دعوت‌شده است افزود: یکی دیگر از دلایل حضور نیافتن برخی واحدها و تولید کنندگان در این نمایشگاه ممنوعیت فروش کالا در نمایشگاه بوده است. زیرا در سال‌های گذشته برخی تولیدکنندگان و واسطه‌های حاضر در نمایشگاه اقدام به فروش محصول می‌کردند که مورد اعتراض واحدهای تولید و اصناف واقع‌شد و درواقع با توجه به این که نمایشگاه تخصصی محل فروش کالا نیست امسال ما از این موضوع جلوگیری کردیم و همین موضوع هم می‌تواند دلیل دیگری برای حضور نیافتن برخی واحدهای تولید در نمایشگاه امسال باشد.