تاریخ درج مطلب:1397/03/20 ساعت:10:43:47 تعداد بازدید: 50

توافق گمرک با شرکت حمل و نقل هوایی بار برای انجام بازرسی قبل از بارگیری

صادرات هوایی استان روی باند پرواز

نویسنده : محمدامین شرکت اول - روزنامه خراسان

ابتدای خرداد بود که موضوع معطل ماندن بارهای صادرات هوایی را به دلیل اختلاف نظر بین گمرک استان و شرکت هواپیمایی ایران ایر، پیگیری کردیم. ماجرا از این قرار بود که ایران ایر از پذیرش بارهای صادراتی امتناع می کرد و درباره دلیل این تصمیم می گفت که طبق قوانین و ضوابط تعیین شده توسط انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، «یاتا» و سازمان هواپیمایی بین‌المللی«ایکائو»، بار باید قبل از بارگیری، بررسی و ایکس‌ری شود تا خلبان پرواز از ماهیت بار داخل هواپیما مطلع باشد. این در حالی بود که گمرک فرودگاه مدعی بود که این کار را به طور دقیق انجام می دهد، بااین همه دود اختلاف نظر بر سر این که ایکس ری بار هوایی وظیفه گمرک یا شرکت هواپیمایی است یا در این میان هر دو موظف به کنترل هستند، چند وقتی به چشم صادرکنندگان استان رفت. اما در این میان ناظر گمرکات استان به خراسان رضوی وعده داد تا پیشنهادهای شرکت هواپیمایی مبنی بر امکان حضور نماینده شرکت در محل ایکس ری گمرک فرودگاه را با هدف حل این مسئله بررسی کند .حالا یک هفته پس از این وعده، امیدجهانخواه با بیان این که مسائل بین شرکت هواپیمایی ایران ایر و گمرک حل و فصل شده است، به خراسان رضوی گفت: قرار بر این شده است که پس از کنترل های قانونی بار در گمرک کالا برای انجام کنترل دوباره براساس قوانین ذکر شده از سوی شرکت های حمل و نقل هوایی به این شرکت ها تحویل داده شود.
سید احمد قریشی، مدیرکل شرکت هواپیمایی ایران ایر استان، با تایید خبر حل مشکل توقف صادرات هوایی از استان به خراسان رضوی گفت: جلسه ای با حضور نمایندگان شرکت های حمل و نقل هوایی، گمرک، اداره کل اطلاعات و مدیرکل فرودگاه های استان برگزار و در نهایت صورت جلسه ای تنظیم شد که بر اساس آن گمرک و نیروی انتظامی پس از انجام بازرسی های مد نظر خودشان، محموله را برای بررسی سه ساعت قبل از پرواز به شرکت های حمل و نقل هوایی تحویل می دهند تا پس از آن محموله در هواپیما بارگیری شود.
قریشی با تکذیب شایعه ای در این خصوص که برخی از ایرلاین های خارجی در حال ترک همکاری با شرکت حمل و نقل هوایی ایران ایر هستند، تصریح کرد:براساس مقررات انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، «یاتا» و سازمان هواپیمایی بین‌المللی، «ایکائو»، ما باید این بازرسی ها را انجام دهیم ولی با وجود این ما شرکت های ایرلاین را مختار کردیم که خودشان در زمینه انجام یا انجام نشدن بازرسی قبل از بارگیری تصمیم بگیرند و در این باره شرکت هایی نظیر «کویت ایرویز» و «فلای‌دبی» به هیچ وجه حاضر به بارگیری محموله بدون انجام بازرسی نشدند و خود این شرکت ها خواهان انجام بازرسی بودند، نه این که به واسطه انجام این بازرسی ها بخواهند با شرکت ایران ایر قطع ارتباط کنند