تاریخ درج مطلب: ساعت: تعداد بازدید: 1138

برند ها در حد شناسه باقی ماندند

پدرام سلطانی با بیان اینکه مفهوم مسئولیت اجتماعی تاکنون معنای خود را در بنگاه‌های اقتصادی نیافته و تنها در حد شعار باقی مانده، گفت: در شرایطی که فرار مالیاتی فراوان و فساد اداری قابل توجهی در اقتصاد وجود دارد، مشخص می‌شود که تاکنون پایه‌های مسئولیت اجتماعی محکم نشده است .

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، ، نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی ایران در اولین کنفرانس برند پایدار که در سالن همایش‌های صدا و سیما و به همت مرکز آموزش اتاق ایران، برگزار شد،افزود : در اقتصادی که بیش از ۵۰ درصد آن دولتی است دولت نقش مهمی در مسئولیت اجتماعی دارد .

به اعتقاد نائب رئیس اتاق ایران برای اینکه بنگاه‌های اقتصادی میزان بهره وری خود را افزایش دهند باید به برند سازی اقدام کنند اما در فعالیت های اقتصادی به مفهوم برند توجه نمی‌شود .
سلطانی با تاکید بر این نکته که برندهای اقتصادی در کشور به جای شناسنامه بودن شناسه هستند و در جامعه نقش آفرینی نمی‌‌کنند، یادآور شد: امروز در سطح کشورهای توسعه یافته از برند پایدار نیز بالاتر رفته و از برند ارزش آفرین صحبت می‌شود.
وی در ادامه از اقتصاد ایران و رسیدن آن به مرحله گذر از اتکای منابع به سمت اقتصاد مبتنی به کارآیی سخن گفت و افزود: جریان رشد بنگاه‌های اقتصادی، تفاوتی با روند توسعه انسانی ندارد؛ همان طور که در هرم تعالی انسانی می‌بینیم، یک انسان از کف نیازهای خود به مرحله نیازهای امنیتی سپس احترامی و در نهایت شکوفایی می رسد؛ بنگاه‌های اقتصادی هم بر اساس همین روند حرکت می‌کنند.
نائب رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که پشت برند پایدار فلسفه‌ای نهفته است و تنها در اندیشه کسب سود نیست، تصریح کرد: برند پایدار در قدم نخست به فکر خدکت رسانی به جامعه است و صادقانه باید گفت که اقتصاد ایران هنوز به چنین مرحله ای نرسده است.
سلطانی تاکید کرد: جریان واگرایی اجتماعی و اقتصادی باید خاتمه پیدا کند و نیازهای اجتماعی خود را شناسایی کنیم و بدانیم که مسئولیت اجتماعی فقط یک اقدام خیریه‌ نیست.
نائب رئیس اتاق ایران در ادامه به عنوان سال اشاره تاکید کرد: تنها با رویکرد همدلی و همزبانی دولت و ملت می توانیم در این مسیر سخت قدم برداریم و به موفقیت خود امیدوار باشیم.
رشد اقتصادی کشور سرعت گرفته است
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به لزوم پایداری یک برند در بازار گفت: برندی پایدار است که به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و نیز توجه به اخلاق کسب و کار را در نظر بگیرد.
حسین نقره‌کار شیرازی دبیر کل اتاق ایران، گفت: هم‌اکنون در آستانه یک تحول عظیم اجتماعی هستیم که حاصل آن در ساختار اقتصادی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اثرات مثبتی را در پی خواهد داشت.
وی افزود: امیدواریم تلاش ایران در عرصه بین المللی که گواه صدق و پایداری ایران است، نتیجه بخش باشد و آثار آن را در صحنه اقتصادی نیز شاهد باشیم.
دبیرکل اتاق ایران با اشاره به اینکه فضای اقتصادی کنونی بسیار حساس است، تاکید کرد: خوشبختانه با تلاش مسئولان شاهد آغاز روند رشد اقتصادی بوده و از رشد منفی که در سالهای گذشته اتفاق افتاد درحال فاصله گرفتن هستیم.
نقره کار شیرازی با تاکید بر اهمیت برند در اقتصاد تصریح کرد: در شرایطی صحبت از برند برتر و پایداری آن در اقتصاد می‌کنیم که رقبای ما در عرصه بین المللی سالهاست قدمهای موثری در این بخش برداشته‌اند و امروز کار ما بسیار سخت است.
به اعتقاد وی بیرون آوردن یک برند و یک محصول از طبقات سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها و جایگزین کردن یک محصول و برند دیگر به جار آنها در شرایطی که رقبای ما با ابزارهای اقتصادی در دست خود سالها بر بازارهای بین‌المللی حکمرانی کردند، کار بسیار سختی است.
نقره کار شیرازی ادامه داد: البته نباید از سرمایه‌های عظیم ملی غافل شد و از طرفی همواره مردم ما ثابت کرده‌اند که در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توانند جایگاه‌ خود را حفظ کنند.
دبیر کل اتاق ایران با اشاره به شرایط سختی که در ده سال گذشته پشت سر گذاشتیم، توضیح داد: بیشترین اثرات ناشی از این شرایط دشوار بر پیکره اقتصاد وارد شد. علاوه بر چالش‌های بین المللی و تحریم‌ها، نمی‌توان از مسائل داخلی و تاثیر آنها چشم پوشی کرد چرا که بعضی اوقات آثار آن بیشتر از مشکلات بین‌المللی است.
به گفته وی باید در بخش اقتصاد کار را به مردم واگذار کنیم تا آنها جایگاه خود را در عرصه اقتصاد پیدا کنند و هر کشوری که در این بخش، امور را به مردم واگذار کرد، شاهد رشد و شکوفایی بوده است.
نقره کار شیرازی در ادامه صحبت‌های خود بر اهمیت پایداری برند نیز تصریح کرد و گفت: یک برند، پایدار نمی‌شود مگر با جلب اعتماد مصرف کننده و مردم.
وی افزود: نباید در بخش صادرات پس از مدت زمانی که کالا را به کشوری صادر کردیم و توفیق نسبی به دست آوردیم جهت‌ ما عوض شود بلکه باید اعتماد سازی در این بخش انجام شود و با صداقت اعتماد مصرف کننده را جلب کنیم.
بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق ایران، برندی پایدار است که به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کرده و توجه به اخلاق کسب و کار را سر لوحه کار خود قرار دهد.
نقره کار شیرازی تصریح کرد: نباید در نقش برند‌سازی کار را آسان‌ فرض کنیم چرا که در این بخش رقبای بسیار قوی داریم اما مردم ما ثابت کردند که هر چه عرصه سخت‌تر شود حضور ما نیز پر رنگ‌تر می شود.
وی در پایان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه در بخش صادرات تشریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته از بازار کشورهای همسایه غفلت کردیم در حالی که برندها و کالاها و محصولات ما توان حضور در سخت‌ترین بازارها را نیز داشته است.
مسئولیت پذیری اقتصادی یعنی پایداری منابع اقتصادی بنگاه
در ادامه حسین میر محمد صادقی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش، مسئولیت پذیری بنگاه‌های اقتصادی را در حوزه های اقتصادی حقوقی، اخلاقی و اجتماعی برشمرد و گفت: مسئولیت پذیری اقتصادی به معنای پایداری منابع اقتصادی برای بنگاه هاست .
وی بر این باور است که بنگاه‌های اقتصادی در مسئولیت پذیری حقوقی ملزم به رعایت قوانین هستند و در مسئولیت پذیری اخلاقی باید شئون معادلات اقتصادی را رعایت کنند .
توجه جدی به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در برنامه ششم
همچنین الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور توجه به برند پایدار را یکی از مسئولیت‌های اجتماعی جدی بنگاه‌های اقتصادی دانست و توضیح داد: مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی بیشتر در موضوعات خیریه دیده می‌شود که این موضوع باید در بخش‌های مختلف گسترش یابد .
امین زاده افزود: در برنامه ششم توسعه به مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت توجه جدی خواهد شد.
وی گفت: مصرف کنندگان حق استفاده از تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را دارند.